Athens, Greece, 2012

‘Het Beeld’, chosen by Michael De Cock, in De Standaard, September 24, 2016.20160924-DS-034-DN-002-CUL

Text:
Ik houd erg van deze foto, al kan ik me voorstellen dat sommige mensen dat vreemd vinden. Dit beeld komt uit Athene, ergens in 2012. De vrouw lijkt wel uit een schilderij van Rubens weggestapt. Haar vormen verbergen de man die ze aan het bevredigen is. Op de rug van de vrouw zie je een hartje. Liefde versus complete liefdeloosheid. Intiem, maar met een derde, de fotograaf, in de kamer.’
‘Het is een menselijk, miserabel en liefdevol beeld omdat wij meekijken door de ogen van de fotograaf, die mededogen toont. Dat lees ik althans in die blik. Het is de meest anonieme seks die je je kan voorstellen, op een stoel. Eenzaamheid versus een wanhopige drang naar intimiteit. Dat maakt dat beeld in al zijn hardheid erg teder.’
‘De link met de omgeving hier is ook snel gelegd. (De KVS waar Michael De Cock sinds kort als artistiek leider aan de slag is, ligt in de Alhambrawijk, het werkterrein van straatprostituées, red.). Ik kan van hier de afwerkhotels zien. Je kan daar elk moment soortgelijke tafereel vermoeden.’
‘Ik heb het voorwoord voor The continuity of man geschreven, het verbluffende boek waar deze foto uit komt. Maar ik heb vooral twee erg intense reizen gemaakt met fotograaf Nick Hannes: naar Ithaka en naar Troje, samen met Homerosvertaler Patrick Lateur. Ik ken Nick al twintig jaar, van toen ik nog in asielcentra verbleef om daarover te schrijven en hij er kwam fotograferen.’
‘Nick heeft veel langs de Middellandse Zee gereisd. We delen een fascinatie voor migratie en de verwondering over wat er aan die grenzen gebeurt. De Méditerrannée, dat is de wieg van onze westerse beschaving en het graf van zoveel vluchtelingen. Ook daar zit een paradox. Nick voegt daar de decadentie aan toe. Hij vraagt zich af: wat is hier allemaal aan leven rond dit bassin?’
‘We zijn ook verbonden omdat we allebei eenzelfde vorm van slow journalism beoefenen. We brengen niet het harde nieuws, maar we nemen onze tijd.’
‘Nick hanteert een vreemde soort fotografie, ik begrijp het niet altijd. Soms is het bijna trashy. Soms denk ik: die foto zou ik zelf genomen kunnen hebben. Wat natuurlijk niet zo is. Maar vaak ziet hij dingen die ik niet zie. Misschien is dat omdat zijn veel lelijkheid in zich draagt. En paradoxen, zoals deze foto. Die paradoxen maken het voor mij tot kunst.’

BIE VANCRAEYNEST

Michael De Cock is artistiek leider van de KVS waar deze maand het nieuwe seizoen op gang is getrokken. www.kvs.be

About admin

Nick Hannes (°1974) is a photographer based in Antwerp, Belgium. After graduating from the Royal Academy of Fine Arts KASK in Ghent, he worked for various media in Belgium and The Netherlands. Meanwhile he reported on social and political issues in the Balkans and the Middle East. In 2009 his first book ‘Red Journey’, a documentary about transition in the 15 former Soviet republics, was published by Lannoo. 'Mediterranean. The Continuity of Man', a documentary portrait of the Mediterranean region, follows in 2014. His latest book is 'Garden of Delight', a series that won the Magnum Photography Award 2017 and the Zeiss Photography Award 2018. Since 2008 Nick teaches documentary photography at the Royal Academy of Fine Arts (KASK/School of Arts) in Ghent. He is represented by Panos Pictures (London).
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *