Volkskrant

De Volkskrant published my latest story about life on board of a cruise ship in the Persian Gulf.

Uitgelicht

Text (Dutch):
Drijvend pretpark

Van romantiek à la de tv- serie The Love Boat bespeur- de fotograaf Nick Hannes vrijwel niets op de Musica. Er bleken wel meer clichés over cruises niet te kloppen.

Nee, niet alle culturele barrières smelten weg aan boord van The Love Boat, zo snel gaat het niet onder invloed van zon, zee en zwieren op de dansvloer. De twee heren gehuld in dishdasha op de foto rechts zijn in werkelijkheid twee Spanjaarden, de twee dames hun vaste partners. Ze hulden zich in de Arabische gewaden omdat The White Party op de agenda stond, ze hadden hun slag geslagen in een kledingwinkel tijdens een oponthoud in Muscat, Oman.
De Belgische fotograaf Nick Hannes was er ook helemaal niet op uit om de vooroordelen van een cruise eens lekker dik aan te zetten, toen hij vorige maand in Abu Dhabi aan boord stapte van de MSC Musica – 16 dekken, plek voor 2.550 passagiers – voor een vaartocht van een week langs enkele Golfstaten. Dat veel clichés niet kloppen, ontdekte hij al op een eerdere cruise, op de Middellandse Zee. Elitair is het niet meer sinds het aanbod is gestegen en de prijzen zijn gezakt. Zo hoog ligt de ge- middelde leeftijd ook niet langer, er zitten gezinnen aan boord – al kwam hij, toegegeven, deze keer aan dek wel veel overwegend ruimer vel tegen. Het moet, vermoedt hij, de maand geweest zijn, buiten het hoogseizoen.
Van de broeierige romantiek in de tv-serie met kapitein Merrill Stubing heeft hij maar weinig bespeurd. Niks, welbeschouwd. Hannes zag vooral een wereldje dat veel overeenkomsten vertoont met een gated community. Hier, achter de reling in plaats van het hekwerk, wanen de passagiers zich veilig in een verder turbu- lente buitenwereld.
Wat wel klopte: het aanhoudende offensief tegen leegte en verveling. Minibowling, midgetgolf, lessen chachacha, wals en tango, fitness met aerobics, zumba en aquagym, een dj bij het zwembad als de zon zakt, quizzen, galadiners, flower powerparty’s, seaparty’s, acrobaten en een Frank Sinatra-imitator in het theater.
Wie toch liever een dag bakt in een ligstoel, moet rekening houden met een onderbreking door een safety drill; bij onverhoopt onheil moet je weten naar welke reddingsboot je je moet spoeden. Dat voor instructies de theaterzaal is gereserveerd, betekent niet dat hier een toneelstukje wordt opgevoerd. Sinds het kapseizen van de Costa Concordia, vier jaar geleden voor de kust van het Isola del Giglio, is dit meer dan ooit een serieus te nemen oefening.
De reis vanuit Abu Dhabi maakte deel uit van een groot project waaraan Hannes werkt: het vastleggen van een artificiële wereld van vermaak. Zo’n schip is toch vooral een drijvend pretpark. Heeft hij het zelf naar zijn zin gehad, in die week op de Musica? Fotografisch vond hij het interessant. Maar hij is, eerlijk gezegd, meer van de bergen.
En passant bleek nog een cliché niet op te gaan: in de week van de cruise regende het drie dagen.
Rob Gollin

About admin

Nick Hannes (°1974) is a photographer based in Antwerp, Belgium. After graduating from the Royal Academy of Fine Arts KASK in Ghent, he worked for various media in Belgium and The Netherlands. Meanwhile he reported on social and political issues in the Balkans and the Middle East. In 2009 his first book ‘Red Journey’, a documentary about transition in the 15 former Soviet republics, was published by Lannoo. 'Mediterranean. The Continuity of Man', a documentary portrait of the Mediterranean region, follows in 2014. His latest book is 'Garden of Delight', a series that won the Magnum Photography Award 2017 and the Zeiss Photography Award 2018. Since 2008 Nick teaches documentary photography at the Royal Academy of Fine Arts (KASK/School of Arts) in Ghent. He is represented by Panos Pictures (London).
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *