Facing Japan

In the past 6 years, Flanders Center invited ten Belgian photographers to exhibit in Osaka, Japan. At the same time they were offered a residence to realize a photographic work in Japan. On the occasion of the 40th birthday of Flanders Center, a group show called ‘Facing Japan’ will be held at the Museum Dr. Guislain in Ghent, from June 12 to September 13, 2015.
With Marleen Daniëls, Nick Hannes, Michiel Hendryckx, Maroesjka Lavigne, Tony Le Duc, Charlotte Lybeer, Jimmy Kets, Stephan Vanfleteren, Sarah Van Marcke and Rob Walbers.

Guislain

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Johan De Wit installing my work ‘The Uncanny Valley’


OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Johan De Wit and Bart Marius installing my work ‘The Uncanny Valley’

About the work:
Professor Hiroshi Ishiguro staat aan het hoofd van de Intelligent Robotics Laboratory aan de universiteit van Osaka. Zijn onderzoeksteam bestudeert de interactie tussen robots en de mens. Op termijn zullen robots een steeds grotere rol spelen in onze samenleving. Niet enkel in de industrie nemen robots taken over van de mens, maar bijvoorbeeld ook in de zorgsector.

Ishiguro’s robots lijken op mensen. “Onze hersenen zijn afgestemd op intermenselijk gedrag. Een menselijke of humanoïde robot brengt inzicht in onze hersenactiviteit wanneer we geconfronteerd worden met een machine die eruit ziet als een mens.”

Ishiguro zet nog een stap verder met de ontwikkeling van de “Geminoid”, een androïde robot die gebaseerd is op een bestaand persoon. De professor maakte onder meer een robotversie van zichzelf, van zijn zesjarig dochtertje en van een bekende Japanse tv-presentatrice. De Geminoid imiteert via elektronische afstandsbediening over het internet synchroon de verbale en non-verbale communicatie van zijn menselijke archetype. Zo geeft Ishiguro wereldwijd lezingen middels zijn mechanische kopie, zonder zelf fysiek aanwezig te zijn.

“Met het Geminoid-systeem kan ik bestaan op een andere plaats, waar de bezoeker mijn aanwezigheid voelt. We hopen het menselijk gedrag beter te begrijpen door elkaar te robotiseren. In de nabije toekomst zal de grens tussen mens en machine verdwijnen.”
(Hiroshi Ishiguro)

About admin

Nick Hannes (°1974) is a photographer based in Antwerp, Belgium. After graduating from the Royal Academy of Fine Arts KASK in Ghent, he worked for various media in Belgium and The Netherlands. Meanwhile he reported on social and political issues in the Balkans and the Middle East. In 2009 his first book ‘Red Journey’, a documentary about transition in the 15 former Soviet republics, was published by Lannoo. 'Mediterranean. The Continuity of Man', a documentary portrait of the Mediterranean region, follows in 2014. His latest book is 'Garden of Delight', a series that won the Magnum Photography Award 2017 and the Zeiss Photography Award 2018. Since 2008 Nick teaches documentary photography at the Royal Academy of Fine Arts (KASK/School of Arts) in Ghent. He is represented by Panos Pictures (London).
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *